Blog honen bidez PSIKOMOTRIZITATEAREN inguruko informazioa bildu eta banatu nahi dugu. Psikomotrizitatea faktore garrantzitsua dela uste dugu, umeen garapenerako ezinbestekoa.
Hurrengo ekarpenen honetan, gizakiok daukagun erritmo eta denborari buruz arituko gara. Gai hau, haurrentzako oso dibertigarria da, modu ezberdin askotan landu daitekeelako, adibidez, musika istrumentuekin, gorputzarekin, ahotasrekin,…
Erritmoa, mugimendu, fenomeno edo ekintza oso txikiren arteko denbora-proportzioa da, zeina honen nozioa hautematearen bidez lortzen dugun.
Gertaeren segida behatzeak lagundu egingo dio haurrari erritmo-denborazko lehen nozioa bereganatzen.
Haurrek denbora kontzeptua bereganatzea zaila izaten dute, horregatik ondorengo urratsak eman beharko dituzte:
• Hasiera batean denbora kontzeptua aldizkako bizi kontzeptuekin lotuta egongo da. Hau da, elikatzeko unearekin, higienearekin, lotarako uneekin, kalera joateko uneekin, etab. Ondorioz esan genezake, haurraren lehnengo bizitza urteak, egunerokotasunaren ordenarekin edukiko duela zerikusia.
• Gero, eguneroko uneak erabiliko ditu haurrak denbora kontzeptua bereganatzeko, eta bertan 3 urteko haurrek denboraren nozioa espazioari eta norbere gorputzari loturik dago. Oso zaila egiten zaie denbora-nozioak bereganatzea, oso argi baitute orainaldia, baina nekez ulertzen dituzte iragana eta etorkizuna. Beraz, 4 urte inguruan hasiko dira goiza, arratsaldea eta gaua bereizten.
• Azkenik 7 urte inguruan, hasiko da asteko egunen bereizketa, hilabeteen bereizketa, eta urtaroen bereizketa egiten. Orduen bereizketa 9 urterekin hasiko da. Hasiera batean orduak bereizteko gai izango da, gero erdiak eta prozesu honen bidez pixkanaka- pixkanaka erlojuaren funtzio osoa bereiztuko duelarik.
Elkarren segidako bi ekintzaren arteko denbora markatzeko beharrezko elementua izango da bien arteko isiltasuna edo tartea, alegia, ekintza baten eta bestearen artean markatuko dugun etena. Ekintza eta tarteak markatuko dute erritmoa.
Erritmoa lantzea denboraren asimilazioa lantzeko era bat da: iraupena, segida, abiadura, aldizkortasuna, aldiberekotasuna… Jarduera erritmikoek haurrengan hainbat prozesu garatzea ahalbidetzen dute: inhibizioa, gelditze.erreakzioa, jarduna, …
Gu inguratzen gaituen inguruak, erritmo ezberdinez osaturik dagoela atzeman dezakegu.
Umetokian gauden momentutik erritmo naturalak bereganatzen ditugu, hala nola, bihotz taupadak, arnasketa, … zeintzuk gure bizitza fisiologikoan parte hartzen dute , baina baita bizitza psikikoan erritmo mota gehiago topatzen ditugu.
Erritmoa gizakiarengan gauza normala da, baina bakoitzak era ezberdin batean adierazten dugu, adibidez, ibiltzerakoan, besoak mugitzerakoan, hitz egitean, korrika egitean, ….
Bizkortze eta geldi egoten jakiteko etena landu behar dute, beraz, hori jarraian burutu ahal izateko norbera bere buruaren kontrola izaten ikasi behar du.
Erritmoa lantzeko, alde batetik, haurrek euren barne-erritmoa eta inguratzen dituzten beste izaki eta fenomenoena ere aurki dezaten lagungarria da, baina beste alde batetik, gorputzaren miugimenduen bidez edo objektu zein musika tresnakerabiliz erritmo ezberdinak sortzea lortu dezakete.
Beraz, erritmoa txikitatik dugun nortasun sortzailearen adierazpen askea sustazten duen baliabidea da.
Haurrekin modu ezberdinean landu daiteke, adibidez, gorputz mugimenduaren bidez edo objetu zein musika tresnen bitartez.
Gorputz mugimenduekin haurrek gorputz eskemako hainbat atal erabiltzen ditu: oinak, belaunak, eskuak eta hatzamarrak. Beraz, haurrek zein helduek erritmo ezberdinak sortzeko aukera dute, horretarako honako puntuak kontutan izan behar dira:
-Ezpazioajakin baten barruko mugimendua.
-Mugimenduaren hasierako eta amaierako edo azkeneko puntua.
-Ibilera, salto ( aurrera, atzera, gorantz) lauhazka eta abarren hainbat konbinazio, hainbat abiaduratan.
Aipaturiko puntuen helburua haurren mugimenduen ezaugarriak eta segurtasuna, malgutasuna, abiadura eta kontrola hobetzea izango da.
Erritmoa egiteko beste modu bat, bada objetu edo musika tresnen laguntzaz.
Esta es la entrevista realizada a la especialista en problemas de aprendizaje y de conducta de niños Karla Encinas:
1. ¿Por qué el movimiento es tan importante para los niños?
Psic. Karla Encinas:
A través del movimiento el niño va activando las redes neuronales que tenemos programadas por especie, lo que llamamos el desarrollo filogenético.
Lo que nos diferencia de otros mamíferos hasta llegar a la bipedestación, el pasar por estas respuestas que ya tenemos programadas y teniendo la información del ambiente que nos rodea, que recogemos a través de nuestros sentidos, vamos formando nuestras propias experiencias, interpretaciones y percepciones del mundo que nos rodea.
El movimiento es vida, la respiración es movimiento, la digestión es movimiento, la circulación es movimiento, he ahí la importancia del movimiento en el niño.
Psic. Luis Villegas:
2. ¿Cuál es la relación existente entre movimiento y aprendizaje?
Psic. Karla Encinas:
La relación que existe entre movimiento y aprendizaje es muy estrecha, como se menciono antes, por especie tenemos un aparato locomotor capacitado para moverse, pero lo que hacemos con el depende del ambiente que nos rodea y de las experiencias que nos deja la interacción de nuestras capacidades locomotoras con el ambiente.
Estas experiencias, el niño las va organizando y utilizando para interacciones posteriores y esto es el aprendizaje, el movimiento es la base para el aprendizaje.
Psic. Luis Villegas:
3. Para dejarlo más claro, cuando hablamos de movimiento ¿Cómo tiene que ser este?
Psic. Karla Encinas:
El movimiento debe ser intencionado, reversible, armónico y funcional.
El movimiento siempre tiene que ser intencionado, esto significa que la acción debe de ser dirigida por la intención y conciencia del niño.
Debe ser armónico, el niño tiene que verse bien al realizar el movimiento, esto quiere decir que el movimiento tiene que estar organizado en tiempo y espacio.
Debe ser reversible, todo movimiento puede ser reversible en un niño (bueno, de acuerdo a la edad), por ejemplo: Si salta adelante, puede saltar atrás; si salta a la izquierda, puede saltar a la derecha. En el caso del salto adelante, un niño menor de tres años no puede saltar atrás por su edad.
Debe ser funcional, todo movimiento tiene que tener una función, tiene que servir para algo.
Psic. Luis Villegas:
4. Por último, dos ejercicios que tu recomendarías a los padres o maestros para fortalecer o desarrollar un mejor aprendizaje a través del movimiento.
Psic. Karla Encinas:
Es muy difícil recomendar dos ejercicios específicos, ya que las edades del niño pueden variar desde un recién nacido hasta un niño de 12 o 14 años.
Lo que si puedo recomendar, es que tanto padres como maestros, tengan a su lado siempre una guía de desarrollo y en base a esa guía ubiquen a sus hijos o alumnos y los ejercicios y actividades motrices a las que se expongan, vayan acorde a la edad cronológica del niño.
Si alguno de sus hijos y alumnos está por debajo de la tabla de desarrollo que le corresponde, puede acercarse a un profesional en el área de psicomotricidad o neurodesarrollo.
No se espere a que el tiempo pase o que el niño madure. Un, dos o tres meses de atraso en el desarrollo, son muy significativos.
Podemos darnos cuenta de la importancia que tiene el movimiento del niño, no nada más influye en el aprendizaje sino en su completo desarrollo.
Otro aspecto a tomar en cuenta es que no nada más es moverse por moverse, sino que cada movimiento tiene que tener un significado, una razón de ser.
Aldizkari horren inguruko hainbat kontzeptu, helburu etab agertzen dira. Horrez gain, laguntza ikastaro bat agertzen da web honetan; heziketa psikomotrizitateko ikastaroa, formakuntza iraunkorra, sentsibilizazio ikastaroak eta informazio eskaera aurki genitzake berton.
Artikulu honetan, psikomotrizitatea gaur egun erabiltzen den terapia metodoa dela dio, eta baita irakasleok lan tresna moduan erabiltzen dugula ikastetxean.
Horrez gain, aipatzen diren ideia nagusien artean, psikomotrizitateak haurraren heltze psikologikoa sustatzea eta laguntzea duela xede eta psikomotrizitate saio hauen bidez irakasleak ikus edo antzeman daitezkeen arazoez jabetzen direla agertzen dira.
Gai honen inguruan egunkari hau nola mintzatzen den irakurtzeko egin klik hemen:
Gaur egungo gizartean daukagun arazoetako bat, umeek gero eta ariketa fisiko gutxiago egiten dutela da, ondorengo bideoan ikus daitekeen bezala, txikitan motrizitate gutxi izandako haurrek nagusitan obesitatea pairatzeko joera izaten baitute.
Bideoan ikertzaile talde batek eginiko azterketaren ondorioa ikus daiteke: 7-11 urtera gaitasun kognitibo eta fisiko gutxi duten umeek portzentai handi baten, 33 urte bete ondoren obesitate arazoak jasaten dituzte.
Ekarpen honetan, psikomotrizitatea lantzeko metodologiari buruz arituko gara, psikomotrizitatea lantzeko oso garrantzitsua da erabiltzen dugun metodologia.
Haurrek psikomotrizitatea lantzeko era ezberdinak daude, hala nola, jolasak, ipuin motoreak, gorputz adierazpena, testura ezberdinetako materialak eta abar.
Hezitzaileek duten helburua, haur bakoitza txikitatik norbera burua ezagutzeko eta baloratzeko gaitasuna eskuratu ahal izatea da, honen bitartez haien eguneroko egoera pertsonalei aurre egitea lortuko baitute.
Bere goputz eskema landuko dugu pixkanaka bere burua fisikoki ezagutu dezan. Bere autonomia lantzeko, gero eta jarduera zailagoak jarriko dizkiogu haurrari, baina beti bera mailara egokituta. Honekin batera garbitasun eta atseden asturak ere landuko ditugu.
Haurra ere egoki baten gara dadin honako ezaugarri hauek izango ditu landuko ditugun jarduerek:
·Haurraren puntu positiboak indartuko ditugu eta bere mugak onartu.
·Haurraren proposamenak kontuan hartuko ditugu eta hauek egokitzen lagunduko diegu, bere sormena eta autonomia lantzeko.
·Haurraren abiadura errespetatu.
·Mugimendua eta afektibotasuna erraztu.
·Emozioak adierazten lagundu.
·Espazioa eta denbora mugatu.
·Sormenarekin lagundu.
Gure ustez, psikomotrizitatea oso garrantzitsua da bai gure garapen fisikorako eta baita psikologikorako ere, horregaitik garrantzitsua da hau nola lantzen dugun. Metodologia egokia izan beharko dute klase hauek. Oso interesgarria izan da gai hau lantzea eta asko ikasi dugu.
Hona hemen Eusko Jaurlaritzak argitaratutako Haur Hezkuntzako Curriculum-a zehazteko dekretua. Bertan psikomotrizitatearekin erlazionatutako aspektu desberdinak ikus ditzakezue, baita dekretuaren nondik-norakoak ere: